Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna dla zdrowia i dobrego samopoczucia?

W Hiszpanii, podobnie jak w innych krajach europejskich, populacja siwieje. Postęp technologiczny umożliwia dostarczanie rozwiązań problemów zdrowotnych, które wcześniej byłyby śmiertelne, a tym samym wydłużają średnią długość życia, obecnie należącą do najwyższych na świecie. Tej transformacji demograficznej towarzyszyły istotne zmiany w strukturach społecznych.

Dezintegracja rodziny, wyższe wskaźniki zatrudnienia kobiet i inne czynniki tworzą sytuację, w której samotność i brak wsparcia społecznego są często głównymi składnikami codziennego życia osób starszych. Ma to istotny wpływ na jakość ich życia oraz na ich zdolność do radzenia sobie z samoopieką. Te zmiany demograficzne i społeczne prowadzą do coraz częstszego wykorzystywania zasobów zdrowotnych, zwłaszcza podstawowej opieki zdrowotnej, przez tę populację.

Jednocześnie widoczna jest zmiana oczekiwań ludzi dotyczących ich poziomu zdrowia. Zdrowie — najlepsze możliwe zdrowie — stało się produktem samym w sobie i prawem wymaganym przez wszystkich obywateli. Obecnie jesteśmy w stanie zminimalizować objawy chorób przewlekłych i zaproponować rozwiązania dla chorób zwyrodnieniowych (wymiana zastawek, sztuczne stawy) aż do bardzo późnego wieku, gwarantując tym samym autonomię i poziom jakości życia, które sprawiają, że te problemy są znośne. Tendencja ta generuje oczekiwania dotyczące większego HRQOL w populacji, które musi spełnić specjalista podstawowej opieki zdrowotnej.

Samoocena jakości życia obejmuje różne czynniki

Jak wartości i przekonania jednostki oraz jej wcześniejsze doświadczenia życiowe, a także ograniczenia w zdolności do wykonywania codziennych czynności życiowych. Jest to zatem złożona zmienna mająca duży wpływ na stan zdrowia danej osoby. Można powiedzieć, że ważne jest nie tyle „dobre samopoczucie”, ile „dobre samopoczucie”.

Specjaliści podstawowej opieki zdrowotnej potrzebują wiedzy na temat jakości życia w populacji, którą się opiekują. Umożliwi im to zaplanowanie reakcji na pojawiające się potrzeby oraz umożliwi im ocenę wpływu podejmowanych działań. Ponadto wykazano, że stan funkcjonalny i postrzegana jakość życia są niezależnymi predykatorami wyników zdrowotnych.

Obecnie dostępnych jest wiele narzędzi do pomiaru HRQOL, a ich trafność, wiarygodność i wrażliwość na zmiany (główne cechy odpowiedniego narzędzia)3 zostały udokumentowane. Pozostaje jednak znaczna ignorancja co do związku HRQOL z innymi zmiennymi skoncentrowanymi na pacjencie, takimi jak postrzegana satysfakcja z opieki zdrowotnej, a także w odniesieniu do związków między różnymi wymiarami HRQOL.

Potrzebna jest większa wiedza na temat zdrowia

Jak te wymiary są powiązane z preferencjami i wartościami jednostek? Wiemy, że pozostawanie aktywnym jest jednym z najlepszych sposobów na utrzymanie naszego ciała w zdrowiu. Ale czy wiesz, że może również poprawić ogólne samopoczucie i jakość życia? Oto tylko kilka sposobów, w jakie aktywność fizyczna może pomóc Ci poczuć się lepiej, wyglądać lepiej i lepiej żyć. Bo czemu nie?

To naturalny poprawiacz nastroju. Regularna aktywność fizyczna może złagodzić stres, niepokój, depresję i gniew. Wiesz, że „dobre wrażenie” odczuwasz po zrobieniu czegoś fizycznego? Pomyśl o tym jak o szczęśliwej pigułce bez skutków ubocznych! Większość ludzi zauważa, że z czasem czują się lepiej, ponieważ aktywność fizyczna staje się stałą częścią ich życia.

Utrzymuje cię w dobrej kondycji fizycznej i sprawności. Bez regularnej aktywności Twoje ciało powoli traci siłę, wytrzymałość i zdolność do prawidłowego funkcjonowania. To jak w starym powiedzeniu: nie przestajesz się ruszać, gdy się starzejesz, starzejesz się, gdy przestajesz się ruszać. Ćwiczenia zwiększają siłę mięśni, co z kolei zwiększa Twoją zdolność do wykonywania innych aktywności fizycznych.

Wstań, kiedy jesz jabłko!

Zbyt dużo siedzenia i innych czynności siedzących może zwiększyć ryzyko chorób serca i udaru mózgu. Jedno z badań wykazało, że dorośli, którzy oglądają telewizję przez ponad 4 godziny dziennie, mają o 80% wyższe ryzyko śmierci z powodu chorób układu krążenia.

Bycie bardziej aktywnym może Ci pomóc:

  • obniżyć ciśnienie krwi
  • podnieś poziom dobrego cholesterolu
  • poprawiają przepływ krwi (krążenie)
  • kontroluj swoją wagę
  • zapobiegają utracie kości, która może prowadzić do osteoporozy

Wszystko to może skutkować mniejszymi wydatkami na leczenie, interwencje i leki w późniejszym życiu! Pomoże ci żyć dłużej. To prawda, 70 to nowe 60… ale tylko wtedy, gdy jesteś zdrowy. Osoby aktywne fizycznie i o prawidłowej wadze żyją około 7 lat dłużej niż osoby nieaktywne i otyłe. A ważne jest to, że te dodatkowe lata są generalnie zdrowsze! Aktywność fizyczna pomaga opóźnić lub zapobiec przewlekłym chorobom i chorobom związanym ze starzeniem się. Tak aktywni dorośli dłużej zachowują jakość życia i niezależność wraz z wiekiem.

Oto kilka innych korzyści, które możesz uzyskać dzięki regularnej aktywności fizycznej:

  • Pomaga rzucić palenie i pozostać wolnym od tytoniu.
  • Zwiększa poziom energii, dzięki czemu możesz zrobić więcej.
  • Pomaga radzić sobie ze stresem i napięciem.
  • Promuje pozytywne nastawienie i poglądy.
  • Pomaga szybciej zasnąć i spokojniej spać.
  • Poprawia obraz siebie i pewność siebie.
  • Pomaga spędzać więcej czasu na świeżym powietrzu.

American Heart Association zaleca co najmniej 150 minut ćwiczeń aerobowych o umiarkowanej intensywności każdego tygodnia. Możesz to zrobić w zaledwie 30 minut dziennie, 5 dni w tygodniu. A każda minuta umiarkowanej lub intensywnej aktywności liczy się do osiągnięcia celu. Więc to jest proste! Po prostu ruszaj się więcej, z większą intensywnością i siadaj mniej. Nie musisz dokonywać wielkich zmian życiowych, aby zobaczyć korzyści. Po prostu zacznij budować więcej aktywności w swoim dniu, krok po kroku.

Więcej na https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/wspolnie-dla-zdrowia-zaproszenie-na-debate,7378.html

Dodaj komentarz